Spotkanie ze Świętą Małgorzatą

Małe miasteczko w południowej Francji, Paray le Monial, przyjęło serdecznie polskie przewodniczki w ramach corocznego spotkania szefowych z całej Europy. Jest to uświęcona tradycją pielgrzymka do miejsca objawień św. Małgorzaty.

My, polscy uczestnicy (zarówno przewodniczki, jak i wędrownicy), rozpoczęliśmy swoją przygodę z Francją 21 października 2015 r. pod Pałacem Kultury w Warszawie o 10.30. Czekała nas 23-godzinna podróż autokarem. Na szczęście receptą na dłużący się czas jest miła atmosfera.

Francuzki czekały na nas z radością. Zaskoczyły nas swoją otwartością, chęcią pomocy we wszystkim, a także dobrą znajomością angielskiego.

Kolejne dni pobytu wypełnione były wędrówką i modlitwą, według pewnego schematu. Rano, po śniadaniu, odbywała się jutrznia. Następnie przygotowania do wędrówki i wymarsz. Dziennie przechodziłyśmy różne dystanse: pierwszego dnia (na rozgrzewkę) 5 km, drugiego – 15 km i w sobotę znowu 5 km (co było nie lada wyzwaniem, jeśli wziąć pod uwagę ciężar plecaków ￿). Trasę wędrówki, jak to harcerki mają w zwyczaju, odczytywałyśmy z mapy. W drodze modliłyśmy się na różańcu, był także czas na obiad i godzinę światła, czyli osobisty dialog z Bogiem.

Centralnym punktem pielgrzymki były wydarzenia sobotnie (Msza św., uroczysta adoracja) oraz niedzielne (konferencje). Szczególne wrażenie zrobił na nas wspaniały wykład pewnego francuskiego małżeństwa o ich wspólnej pieszej podróży do Rzymu. Największy zaszczyt spotkał nas w trakcie uroczystej Mszy św. na zakończenie – wraz z chórem śpiewałyśmy hymn Światowych Dni Młodzieży po polsku i francusku. Kończący spotkanie apel i oficjalne pożegnanie odbyły się w radosnej atmosferze. Można by sądzić, że w ten sposób nasza przygoda się zakończyła. Ale czekała nas jeszcze niespodzianka…

W niedzielę, w dniu wyjazdu z Francji okazało się, że autokar się zepsuł i że tak szybko nie wrócimy. Pan Bóg oczywiście czuwał nad nami i przez kolejne dwie noce miałyśmy co jeść i gdzie spać (w dodatku nie były to namioty ). Z Francji wyruszyliśmy w drogę powrotną ok. 6.00 rano we wtorek. W środę 28 października zawitaliśmy do Warszawy. Owszem, zmęczeni, ale szczęśliwi.